Schorzenia ortopedyczne wywołane pracą przy komputerze – jak ich unikać?

utworzone przez | październik 7, 2021 | Porady medyczne | 0 komentarzy

Coraz szybciej postępująca automatyzacja i idące za tym rosnące zapotrzebowanie na pracowników umysłowych sprawia, że coraz więcej z nas pracuje przy biurku, czy to w biurze czy zdalnie we własnym domu. Praca przy biurku ma oczywiste zalety, ale też niestety i wady. Zbyt długie przesiadywanie w jednej pozycji, niewłaściwe trzymanie myszki i obsługa klawiatury, czy długie wpatrywanie się w ekran, mogą być przyczyną wielu problemów zdrowotnych nie tylko tych na tle ortopedycznym, ale również okulistycznym. Jakie są najczęstsze „biurkowe” schorzenia, z czego one wynikają i jak im zapobiegać?

Zwyrodnienia kręgosłupa

Zła pozycja przy biurku, niewygodne krzesło czy np. zbyt duża odległość oczu od komputera bardzo często powodują różnego rodzaju zwyrodnienia i problemy z kręgosłupem. Siedzenie w zbytnio przekrzywionej pozycji przez dłuższy czas, czy np. praca w łóżku może skutkować skrzywieniem bocznym kręgosłupa – czyli skoliozą, z kolei wpatrywanie się w zbyt daleko ustawiony względem naszych oczu monitor może grozić kifozą(tzw. okrągłe plecy). Schorzenia te nie są łatwe w leczeniu, i przeważnie wymagają długiej rehabilitacji, a także odpowiedniego sprzętu, zdecydowanie lepiej więc im zapobiegać niż je leczyć. W przypadku gdy schorzenia już u nas występują należy niezwłocznie skontaktować się lekarzem i zakupić odpowiedni sprzęt rehabilitacyjny. Renomowany sklep rehabilitacyjny Wrocław na pewno pomoże nam w doborze takiego sprzętu, a także umożliwi jego wypożyczenie w znacznie niższej cenie. Z ortopedą warto skontaktować się również w przypadku gdy nie mamy schorzeń związanych bezpośrednio z pracą przy biurku, ale posiadamy jakieś wrodzone czy nabyte wady postawy, zakup odpowiedniego sprzętu i akcesoriów z pewnością może nam zniwelować te wady, i uchroni nas przed ich pogłębieniem. Sklep ortopedyczny Wrocław posiada bardzo bogatą ofertę sprzętu ortopedycznego, który pomoże nam wyleczyć nasze wady postawy, a także zapobiegnie ich powstaniu czy pogłębieniu.

Zespół cieśni nadgarstka

Stosunkowo częsty problem u pracowników biurowych pracujących przy komputerze, objawiający się bólem palców i utrudnieniem poruszania ręką. Wynika on przeważnie z niewłaściwej pozycji ręki spoczywającej na myszce lub klawiaturze, sposobów zapobieganiu mu jest kilka, najpowszechniejsze z nich to zadbanie o odpowiednią pozycję dłoni, i zapewnienie sobie ergonomicznego sprzętu. Często polecanym akcesorium jest także podkładka pod myszkę z „poduszką” pod nadgarstkiem, choć ta nie każdemu będzie odpowiadać, i dla sporej części osób będzie zwyczajnie niewygodna. By zapobiegać powstaniu zespołu cieśni nadgarstka warto również stosować odpowiednie ćwiczenia polegające na rozluźnianiu ręki, takie jak np. otrzepywanie rąk niczym po ich myciu. Istnieją nawet specjalne gadżety do ćwiczenia nadgarstków takie jak tzw. kula żyroskopowa – umieszczona bezwładnie w obudowie kulka która kręci się podczas naszych ruchów nadgarstka, istnieją nawet wersje interaktywne mierzące siłę odśrodkową – co może być świetną zabawą w biurze w formie rywalizacji „kto wykręci najlepszy wynik”.

Jak uchronić się przed schorzeniami związanymi z pracą przy biurku?

Zadbanie o odpowiednią pozycję przy biurku, stosowanie się do zasad higieny pracy przy komputerze(robienie sobie regularnej przerwy, i wstawanie od biurka by dać odpocząć oczom, i kręgosłupowi), czy zakup odpowiedniego fotela czy nawet biurka stojącego to kwestie które z bardzo dużym prawdopodobieństwem uratują nas przed tymi schorzeniami. Przy biurku należy siedzieć z wyprostowanymi plecami i stopami przylegającymi do ziemi, ręce powinny swobodnie spoczywać na podłokietnikach, i zapewniać nam wygodny dostęp do klawiatury i myszki, a odległość oczu od ekranu powinna wynosić mniej więcej tyle co przekątna naszego ekranu. Warto również zawczasu zadbać o odpowiednie ustawienie ekranu, niemal wszyscy producenci monitorów domyślnie ustawiają ich jasność na 100%, co bardzo szybko męczy oczy, odpowiednim ustawieniem będzie przeważnie około 30-40% jasności zależnie od jakości posiadanego przez nas sprzętu. Generalnie zasada jest taka że ekran przy dziennym oświetleniu powinien nie „świecić” bardziej niż przyłożona do niego czysta kartka papieru. Jeśli nasz monitor posiada taką opcję warto włączyć w nim dostosowywanie jasności ekranu do oświetlenia w pomieszczeniu bazując na wykrywającym to czujniku. W przypadku gdy nasz monitor nie posiada tej funkcji, a często pracujemy wieczorami warto zainteresować się oprogramowaniem takim jak f.lux który dostosowuje jasność ekranu i temperaturę barw do pory dnia.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *